جت لند – مرجع تخصصی جت پرینتر

18 نکته سرویس و نگهداری لیزر فایبر

لیزر فایبر جزء دستگاههای حک و کدزنی لیزری است .  قبل از خرید باید با توجه به شرایط محیط و جنس محصولی که نیاز به حک دارد انتخاب شود.

در بین دستگاههای پیشرفته حک لیزری فایبر جدیدترین مدل برای حکاکی روی اجسام سخت است.

لیزر فایبر کیفیت نور لیزر بالا ، سرعت چاپ بالا دارد و کوچک است و استفاده از آن راحت است. این لیزر عمر بالایی دارد که به همین خاطر مورد علاقه بسیاری از صنایع است.

برای اینکه لیزر شما عمر بالایی داشته باشد و کارکرد استاندارد داشته باشد باید تمیز کاری های روزانه و نگهداری هایی انجام شود.

با توجه به تجربه نکاتی که احتمال دارد ایجاد مشکل کنند را اینجا مطرح میکنیم تا شاید منجر به جلوگیری از هزینه های ناخواسته شوند.

1- حقیقتا نگهداری از لیزر حکاکی فایبر آسان است . فن آن را هر روز پاک کنید بخصوص بعد از استفاده های طولانی . لنز را دستمال بکشید و تمیز کنید و احتیاط کنید که خط نیافتد . ظاهر دستگاه را از هر نوع کثیفی و روغن پاک کنید. محصولاتی که حکاکی می کنید با فاصله از دستگاه سازماندهی کنید.

2- بصورت منظم پیچ ها و اتصالات دستگاه را چک کنید تا محکم و ثابت باشند. و درباره لنز ، همانطور که گفته شد با پارچه ای که صدمه ای به آن نمی زند هر روز پاکش کنید.

3- در فرایند حکاکی باید به شدت حواستان باشد که باعث خسارت به دستگاه نشوید. (احتمال برخورد و خط و خش و شکستگی وجود دارد)

4- ظاهر دستگاه لیزر باید تمیز باشد و بعد از هر چاپ گرد گیری الزامی است . همینطور محیطی که دستگاه در آن کار می کند نیز مهم است.

5- مراقبت های سیستم مسیر نور لیزر ، معمولا مسیر حرکت نور لیزر توکار طراحی می شود و بهتر است در صورت نیاز به سرویس از متخصص استفاده کنید.

6- مراقبت های خنک کننده ، دستگاههای لیزر فایبر از خنک کننده هوا خنک استفاده می کنند . و صحت کار آن مهم است. بصورت منظم آن را چک کنید و در صورتی که احساس کردید مشکلی وجود دارد آن را تعمیر یا جایگزین کنید.

7-اگر مشکلی در دستگاه لیزر پیش آمد ، بلافاصله باید برق آن قطع شود.

8- اگر آینه فوکوس کثیف شده باشد ، باید آینه فوکس برداشته شده و زیر آن تمیز شود.

9- در حین کار ، دستگاه برای جلوگیری از آسیب نباید جابه جا شود.

10- در حین برداشتن و یا باز کردن آینه فوکوس احتیاط کنید. مراقب باشید آینه را با دست لمس نکنید و ابزار به آن برخورد نکند.

11- دستگاه را برای اجتناب از گرم شدن آن پوشش ندهید و هیچ شی یا ابزاری روی آن قرار ندهید.

12-وقتی از دستگاه برای مدت طولانی استفاده کنید گرد و خاک روی سطح زیرین آینه فوکوس می نشیند. قدرت لیزر را کاهش می دهد و روی حک اثر می گذارد. این نور ممکن است لنز را گرم و حتی داغ کند که موجب ترک و شکستگی آن می شود. اگر کیفیت حک پایین است با دقت آینه فوکوس را چک کنید.

13- روش پاک کردن به این صورت است که دستمال بدون پرز یا کاغذ لنز را با الکل خیس کنید و به آرامی روی لنز بکشید بعد از تمیز کردن یک طرف لنز دستمال یا کاغذ را عوض کنید.

14- وقتی از دستگاه لیزر فایبر استفاده نمی کنید باید کامپیوتر و دستگاه از برق کشیده شوند و برای محافظت کاور لنز را بگذارید.

15-وقتی دستگاه در حال کار است جریان در وضعیت فشار بالاست . برای جلوگیری از شوک الکتریکی بازرسی ننمایید.

16-منبع تغذیه ای که لیزر به آن وصل است برای جلوگیری از خرابی و اشتعال نباید بین دستگاههای دیگر تقسیم شود.

17-قبل از روشن کردن لامپهای گازی یا دیگر موارد پر مصرف دستگاه را روشن نکنید تا باعث ایجاد آسیب در اجزا لیزر نشوید.

18- به هیچ وجه توصیه نمی شود که قطعات اصلی لیزر را خودتان تعویض یا تعمیر کنید.

 

نگهداری از لیزر فایبر شامل روتین نگهداری ، نگهداری دوره ای، بازرسی منظم مکانیکی و بازرسی دقیق می شود. قسمت های اپتیک دستگاه ، مسیر های نور دستگاه و سیستم خنک کننده دستگاه از مهمترین بخش ها برای پروسه نگهداری هستند.

لینک مقاله اصلی

نوشته های دیگر درباره لیزر:

جت پرینتر لیزری چگونه کار میکند؟ | همراه با ویدئو

6 نکته ای که در خرید لیزر فایبر حکاکی باید رعایت کنیم

مقایسه 4 برند سورس لیزر فایبر

8 نکته و ترفند حک و برش با لیزر

هد لیزر چگونه کار میکند؟ 3 قطعه مهم هد لیزر

چرا نباید دستگاه لیزر دسته دوم بخریم؟

خروج از نسخه موبایل